Poctiví platiči povinného ručení doplatí na svou poctivost

Od 15. ledna 2015 byla odebrána ČKP (Česká kancelář pojistitelů) pravomoc vymáhat po neplatičích povinného ručení příspěvek do garančního fondu. Z garančního fondu už 15 let byly placeny škody způsobené vozidly bez povinného ručení nebo zahraničními vozidly. Do 15. ledna tomu bylo tak, že ČKP uhradila škody poškozenému a následně vymáhala po viníkovi.

Do roku 2009 ze 70 % přispívaly do fondu pojišťovny. Od 1.1.2009 se zdrojem příjmů staly příspěvky od neplatičů povinného ručení.  ČKP má právo vybírat příspěvky od svých členů – pojišťoven nabízejících povinné ručení. Na základě výzev nepojištěným řidičům a někdy i soudních příkazů, ČKP vybrala tolik, že od roku 2011 ani jednou od pojišťoven žádný příspěvek nepožadovala. Okolo 30 % nákladů na nepojištěné škody šly na vrub viníků nehod a zbytek se hradilo z příspěvků do garančního fondu.

To vedlo ke konkurenčnímu boji mezi pojišťovnami, které se klientům podbízely nízkou cenou, protože nemusely do ČKP odvádět ani korunu.

Příspěvky od neplatičů jsou nyní zrušeny. Co bude teď? Kdo vyplní díru v rozpočtu?

Až rezerva v garančním fondu dojde, a pokud se nenajde jiné řešení nebo jiný plán, kde chybějící prostředky sehnat, náklady se vrátí opět k pojišťovnám. Ty pochopitelně budou muset tento nový náklad promítnout do cen povinného ručení, tzn. fond se bude plnit z peněz poctivě platících řidičů.

Pojišťovny se bouří, často kritizovaly postup vymáhání od ČKP, ale samostatný smysl příspěvků nikdy nezpochybňovaly.

Pár statistik v číslech:

Okolo 130 tisíc vozidel nemělo uzavřené povinné ručení v ČR v roce 2013.

Zhruba 2,25 miliardy korun ČKP vybrala od nepojištěných motoristů a to za posledních 6 let, tj. průměrně 375 milionů ročně.

Za nepojištěné vozidlo je pokuta až 40 tisíc korun, ale peníze nyní nepůjdou do ČKP, ale do rozpočtu obce. Vozidlo, které bude bez pojištění déle jak 14 dní, může úřad vyřadit z provozu.

Andrea Benediktová

Specialista na neživotní pojištění v Money Plus

Zpracovávám...